Rijtest: Tesla Model S P85D

Tesla P85D

De P85D is de op één na snelste Model S, na de P90D met Ludicrous pakket. De vorige topversie, de P85+, heb ik getest in juni 2013. Veel van wat ik toen schreef, geldt nog steeds, dus deze review wordt een summiere vergelijking van de P85D ten opzichte van de P85+.

Dual Drive: vierwielaandrijving

Er was een tijd dat Model S’en achterwielaangedreven waren. Tot CEO Elon Musk in oktober 2014 besliste dat Dual Drive (één elektromotor voor en één elektromotor achteraan) sneller en efficiënter is.

Er was een tijd dat Model S’en
achterwielaangedreven waren.
Tot Elon Musk besliste dat
Dual Drive sneller en efficiënter is.

Sindsdien werd het Model S gamma danig door elkaar geschud. Alle Model S’en met een “D” in de badge beschikken nu over vierwielaandrijving. De 60 en de P85 werden overboord gegooid. De 85 bleef behouden en werd aangevuld met de 70, 70D, 85D, P85D, 90, 90D en P90D.

Waanzinnige acceleratie: 0 tot 100 in 3,3 seconden

De P85D is dus een vierwielaangedreven (D) performance (P) Model S met 762 pk en een accucapaciteit van 85 kWh. De P85D is met een topsnelheid van 250 km/u een pak sneller dan de P85+ die het na 210 km/u voor bekeken houdt. Nu kunnen onze oosterburen lekker over de Autobahn knallen.

Waar natuurlijk de meeste hype rond gecreëerd wordt is de acceleratie. De Tesla P85D sprint in 3,3 seconden naar 100 km/u, een dikke seconde sneller dan de P85+, en dat allemaal door een extra motor op de voorwielen! Om een dergelijke supersprint te doen schuif je de acceleratie instelling van Sport naar Insane (foto 10 hieronder), je gaat op de rem staan met je rechtervoet en je springt dan snel en hard naar het gaspedaal. Wat er dan gebeurt heeft veel weg van King Kong die een geweldige trap in de Tesla z’n kont geeft. De acceleratie is zo instant en zo eindeloos dat het lijkt alsof de zetel je vacuüm zuigt.

Het lijkt alsof King Kong een geweldige
trap in de Tesla z’n kont geeft.

Maar alles went. Ook 0 tot 100 in 3,3 seconden. Na 2 uur sprintjes trekken is het nieuwe er af dus de vraag is of je 26.900€ extra wil uitgeven (ten opzichte van een 85) om supersnel naar 100 te zoeven. Een P85D kost immers 113.100€ terwijl een ‘gewone’ 85 Model S 86.200€ kost. De P90D Ludicrous, die in 3 seconden naar 100 accelereert, is zelfs 40.800€ duurder dan een 85.

Als je euromiljonair bent, alsjeblief, ga dan voor de P85D of P90D Ludicrous. Maar als je nog moet werken voor je centen zal je zeker voldoening vinden in een gewone 85.

Véél betere tractie

In m’n review over de P85+ maakte ik een opmerking over het schudden van de tractiecontrole bij het volluit accelereren wanneer je een bocht uitkomt. Dat is volledig verdwenen bij de P85D dankzij de vierwielaandrijving! Bij het accelereren is er totaal geen doorslippen en geen bevende tractiecontrole. Dat maakt dat de P85D, zelfs wanner je ‘em bij de horens neemt, een pak veiliger aanvoelt dan de P85+.

Eén van de grootste voordelen aan Dual Drive is natuurlijk dat je er gemakkelijk mee door de sneeuw kan ploeteren. Ook op ijs en in de regen zou de auto veiliger zijn. Dat heb ik zelf niet getest maar gezien het grote succes van Dual Drive in Noorwegen moet er iets van aan zijn!

Optionele middenconsole biedt opbergruimte

In m’n vorige testverslag schreef ik over een reeks mankementjes in het interieur. Is Tesla er na 2 jaar in geslaagd om deze weg te werken? Wel. De middenconsole is nog altijd onpraktisch, zo zonder opbergvakken. Dat is lastig aangezien er ook geen opbergruimte in de deuren voorzien is! Voor 540€ extra biedt Tesla je nu wel een Premium Front Console waarmee je dat probleem kan oplossen.

Oh, dan moet ik nog iets zeggen over de range. Met 491 km NEDC rijbereik zet de P85D ongeveer dezelfde prestatie neer als de P85+. De non-performance Dual Drives doen het beter dan de achterwielaangedreven Model S’en. De 85D heeft met 528 km bijvoorbeeld 26 km meer rijbereik dan de 85. Dit komt omdat een Dual Drive het koppel efficiënter verdeelt over de 4 wielen.

Met 500 km rijbereik en een uitgebreid Supercharger netwerk behoort Range Anxiety uiteraard tot het verleden.

Conclusie

De Tesla Model S P85D is een geslaagde opvolger voor de P85+. Dankzij z’n vierwielaandrijving is de P85D sneller, hij heeft een betere wegligging en betere tractie. Los van de aandrijflijn heeft de P85D weinig zichtbare veranderingen ondergaan ten opzichte van de P85+.

LEES OOK: Tesla Model S – prijs & specs