Autobanden voor elektrische wagens: 4 belangrijke eigenschappen

Autobanden voor elektrische auto’s zijn net iets specialer dan conventionele rubbers. In dit artikel bekijken we wat de bijzonderheden zijn. We gaan ook na welke specifieke autobanden gebruikt worden voor de BMW i3 en de Renault Twizy.

Wat is belangrijk voor EV autobanden ?

1. Lage rolweerstand

Het rijbereik van elektrische auto’s is nog steeds een gevoelig punt. Om de theoretische autonomie van een EV volledig uit te puren is het belangrijk dat de gebruikte autobanden de wagen zo min mogelijk ‘afremmen’ tijdens het rijden. Hierdoor ondervindt de elektrische motor minder weerstand en geraakt de auto verder op een volle batterij.

Volgens Continental kan je met een autoband die special ontworpen is voor EV’s tot 10% energie besparen.

Een band met lagere rolweerstand kan je verkrijgen door de band smaller en groter te maken. Een smallere band zorgt voor minder luchtweerstand maar doordat het contactoppervlak minder breed is zal de band meer vervormd worden wat op zich weer slecht is voor de efficiëntie. Daardoor moeten EV autobanden ook groter zijn. Daardoor vergroot het contactoppervlak zonder de band te vervormen waardoor de band efficiënter wordt.

autobanden bmw i3

De elektrische BMW i3 beschikt over grote (en smalle) autobanden

Een nadeel van deze dunne banden is dat ze inboeten op grip en tractie. Daardoor doen de sportieve elektrische auto’s zoals de Tesla Roadster en Model S nog steeds beroep op relatief brede banden.

2. Beter bestand tegen slijtage

Elektrische auto’s accelereren over het algemeen veel sneller dan conventionele wagens. Daarenboven worden de meeste elektrische wagens vooral gebruikt in stadsverkeer waardoor ze veel stoppen en optrekken. Hierdoor zijn de banden enorm onderhevig aan slijtage en is het belangrijk dat ze duurzamer zijn dan conventionele autobanden.

3. Lichter

Met het oog op een groter rijbereik doen autofabrikanten er alles aan om elektrische auto’s zo licht mogelijk te maken. Uiteraard spelen lichtere banden hier ook een rol in.

LEESTIP: Een overzicht van het verbruik van alle elektrische auto’s

4. Stiller (of juist niet)

Continental pakt er mee uit dat z’n conti.econtact banden stiller zijn dan conventionele autobanden. Voor het comfort van de passagiers is dit een pluspunt. De afwezigheid van motorgeluid zorgt er bij elektrische auto’s immers voor dat je elk ‘storend’ geluid kan waarnemen. Ook het gezoem van de banden.

Langs de andere kant wil het Europees Parlement luidere elektrische auto’s voor de veiligheid van voetgangers. En ook daar kunnen banden een rol in spelen door ze juist meer te laten zoemen.

Renault Twizy autoband

Een smalle band op de Renault Twizy

Banden worden specifiek getuned voor EV’s

Aangezien banden zo cruciaal zijn voor de autonomie van een elektrische wagen stellen autofabrikanten er zeer specifieke eisen aan. Ze contracteren een bepaalde bandenfabrikant om voor een bepaald model een speciale band te tunen naar hun wensen.

Zo lijkt het alsof zowel de 2010 Toyota Prius als de 2011 Chevrolet Volt over Goodyear Assurance Fuel Max banden beschikken. Volgens plugincars.com is deze band echter verschillend getuned voor de 2 auto’s.

Enkele voorbeelden

continental conti.econtact

De continental conti.econtact

BMW heeft Bridgestone onder de arm genomen om een specifieke band te ontwerpen voor z’n i3. Bridgestone is op de proppen gekomen met een variatie op z’n bestaande Ecopia band die voor de i3 als Ecopia EP500 en EP600 door het leven gaat. De band is dun en groot waardoor de rol- en luchtweerstand geoptimaliseerd wordt.

Continental werd dan weer verkozen als exclusieve bandenleverancier voor de Renault Twizy. De conti.econtact band zorgt volgens Continental door z’n smal ontwerp voor 30% minder rolweerstand.