Renault ZOE gebruikers recensie: de meest complete ZOE review!

Dit is een review van Surya, een trouwe eGear volger. In mei 2014 kocht hij voor het eerst een elektrische auto, de Renault ZOE. Lees hieronder zijn ervaringen na 2 maanden elektrisch rijden.

In mei ontving ik mijn tweede auto ooit, een Renault ZOE. Na een Citroen C2 gereden te hebben voor bijna 8 jaar, was die aan vervanging toe. Op het moment dat ik de C2 kocht, wist ik al dat ik hem met een elektrische auto wou vervangen.

Toen ik de ZOE kocht, was het uit de beschikbare modellen de wagen die het dichtst aansloot bij wat ik zocht maar het was nooit de perfecte wagen. Enkele dingen die ik reeds voor de aankoop liever anders had gezien zijn:

  • Meer opties qua kleur. De beschikbare kleuren zijn zeer saai. Ik kon maar moeilijk kiezen want geen enkele kleur sprak me aan. Ik wou een fris lente groen. Niet mogelijk.
  • Een 3-deurs versie. Ik heb geen kinderen en plan ook niet er te krijgen, dus de achterbank gebruik ik maar zelden. Niet alleen ziet een 3-deurs wagen er beter uit, de langere voordeuren vind ik ook handiger.
  • Een achterbank in twee delen zodat de ene helft kan plat liggen terwijl de andere helft nog recht staat. Handig als je met 3 op reis gaat.
  • Een geluidsinstallatie met een aparte subwoofer achterin. Mijn C2 was standaard met één uitgerust en dat zorgde ervoor dat de cabine mooi gevuld werd met een warm geluid. Het 6 speaker systeem van de Renault ZOE is helemaal niet slecht maar het vult de cabine toch minder.
  • Keuze qua batterijcapaciteit! Waarom is er geen enkele autobouwer buiten Tesla die verschillende capaciteiten aanbiedt? Ik kan er niet bij!

Sommige van de andere elektrische auto’s die ik testte (Leaf, C-Zero en BMW i3) boden dingen aan die ik graag had gewild, maar hadden dan weer andere minpunten.

De auto is nu reeds 2 maanden in mijn bezit en na meer dan 6000km afgelegd te hebben, heb ik een beter idee over wat ik goed en minder goed vind aan de ZOE.

Veel van de dingen die ik er goed aan vind zijn van toepassing op alle elektrische auto’s: de stille en zachte rijervaring, de leuke en onmiddellijke acceleratie, het lage zwaartepunt, het feit dat de wagen elke ochtend vol is wanneer ik op sta… Ik ben in de afgelopen 2 maanden twee maal naar een tankstation gegaan… om mijn bandenspanning te controleren. Neen, gaan tanken, dat mis ik niet!

Ik zal enkele van mijn gedachten in meer detail bespreken.

renault zoe review

Rijervaring

Met zijn 65kW motor is de Renault ZOE niet de krachtigste elektrische auto op de markt maar de acceleratie is meer dan voldoende. Tot ongeveer 50km/u is de acceleratie bijna onmiddellijk en je voelt die fijne duw in de rug telkens je het pedaal induwt. Vooral vanaf 70km/u is de acceleratie voelbaar minder krachtig maar nog nooit was het onvoldoende. Op alle snelheden is de acceleratie even sterk als bij mijn C2 of aanzienlijk beter. De motor mag dan op 65kW gewaardeerd zijn, pieken tot 77kW zijn mogelijk.

Het regeneratief remmen op de gaspedaal is niet zo sterk als bij sommige andere elektrische wagens en het kan niet ingesteld worden. Ik had graag de keuze gehad meer regen in te stellen maar ik ben wel gewend geraakt aan de hoeveelheid die de ZOE heeft. Met een beetje anticipatie is het mogelijk om bijna volledig op één pedaal te rijden. Het is niet zo makkelijk als in de i3 omdat je meer moet anticiperen. Maar een echt probleem is dat niet omdat er ook energie terug wordt gewonnen door op de rempedaal te duwen.

De Renault ZOE heeft ook de ‘creep’ die je in de meeste automatische wagens terug vindt, waarbij de wagen zachtjes gaat rijden als je de rem los laat. Ik ben het inmiddels gewend, maar ik herinner me nog hoe fijn het was om met de i3 helemaal tot stilstand te komen aan de stopstreep zonder ook maar aan de rempedaal te komen. Ik zie niet in waarom Renault de chauffeur de keuze niet geeft om de creep en hoeveelheid regen in te stellen. Er is maar één software upgrade nodig om dit mogelijk te maken!

Dankzij het lage zwaartepunt heeft de wagen een goede wegligging in de bochten maar door de lage weerstand banden kan je soms niet voluit gaan. De wagen kan meer aan dan de banden lijkt het wel, zeker bij een nat wegdek.

LEESTIP: 4 belangrijke eigenschappen voor autobanden voor elektrische wagens

De ophanging is zeer comfortabel maar ik had het graag wat harder gezien. Wanneer je over een snelheidsdrempel rijdt, voel je het effect van het gewicht van de batterij. Dat is echter het enige moment waarop het zware gewicht van de wagen écht voelbaar is.

De cruise control, een functie die ik essentieel vind voor elke auto, werkt vrij goed maar af en toe irriteer ik me er aan omdat hij niet altijd even direct is als ik zou willen. Als je traag rijdt en de cruise control, die voorheen op een hogere snelheid was ingesteld, opnieuw activeert, zal hij automatisch optrekken tot de ingestelde snelheid uiteraard. Maar soms gebeurt dit niet onmiddellijk. Het lijkt er op dat de CC eerst even afwacht om te zien wat de huidige acceleratie is om de chauffeur de kans te geven dit zelf te bepalen. Maar als je de pedaal los laat meteen na het heractiveren zorgt de vertraging die plaats vindt voor het automatisch accelereren er soms voor dat de wagen eerst regen gaat uitvoeren, zodat de wagen vertraagt net voor hij accelereert. Een beetje vervelend maar ik heb gemerkt dat de pedaal langzaam loslaten het probleem oplost.

Ik moet zeggen dat de Renault ZOE zeer fijn is om mee te rijden. Sinds ik deze wagen heb vind ik het terug leuk om te rijden!

renault zoe camping

Bereik

De Renault ZOE heeft zogezegd een bereik van 210km volgens de volledig onbruikbare NEDC test. De verkoper vertelde me dat ik een realistisch bereik van 150km mocht verwachten. Dat is inderdaad haalbaar als je niet te vaak de snelweg op gaat.

Ik rijd meestal op wegen met snelheden van 70km/u en 90km/u en ik haal dan ook makkelijk 150km uit een laadbeurt. Na de wagen volledig volgeladen te hebben, is het geschatte bereik regelmatig boven de 160km. Mijn record van geschat bereik staat op 177km. De langste rit die ik tot nu maakte zonder te herladen was 143km, met nog 16km resterend in de batterij. Het geschatte bereik is ook steeds realistisch zij het wat aan de pessimistische kant.

LEESTIP: Nooit meer last van Range Anxiety met de EP Tender

Range anxiety heb ik nog niet mogen ondervinden. Toen ik die rit van 143km maakte, was ik op weg naar een snellader. Ik kon steeds zien dat het geschatte bereik hoger was dan de nog te rijden afstand die de GPS aangaf. Het is vrij simpel eigenlijk: als het geschatte bereik je geen comfortabele marge geeft, dan ga je eenvoudigweg wat trager rijden en je bereik zal trager zakken.

Laden

Normaal gezien laad ik thuis, waar ik een 7kW installatie heb (240v, 32 amp). De batterij is aan die snelheid vol in ongeveer 3 uur maar uiteraard is de batterij bijna nooit leeg. In de praktijk duurt het laden dus veel korter.

In België zijn er nog niet veel snelladers. Dat is één van de redenen waarom ik voor de Renault ZOE koos. Vele publieke laders hebben een 22kW AC aansluiting. Met de Leaf, i3 of C-Zero kan je die 22kW echter niet helemaal benutten en zal het laden uren duren. Met de ZOE zal de wagen echter helemaal vol zijn in een uurtje. Maar deze elektrische auto kan ook laden aan snelheden tot 43kW waardoor het maar half zo lang duurt.

Ik heb het verschil tussen het laden van een Leaf aan 50kW DC en een ZOE aan 43kW AC kunnen ondervinden toen ik moest wachten op een Leaf die aan een Ecotricity snellader aan het volgooien was in het VK. Het was duidelijk merkbaar dat de snelheid van het laden aanzienlijk omlaag ging van zodra de batterij van de Leaf 80% vol was. Het nam wel 50 minuten in beslag om de batterij vol te krijgen. Met de ZOE was de langste laadbeurt 35 minuten, zelfs toen ik van 11% tot 99% vol wou laden. Er is een vertraging merkbaar maar die wordt pas echt merkbaar boven de 95%.

Aan publieke laders stop ik het laden overigens steeds aan 99% omdat dat laatste percent een volledige hercalibratie van de batterij vereist. Dat kan tot een uur in beslag nemen, dus het is niet echt de moeite om daar op te wachten.

Ik heb ook geen merkbare vertraging van het laden kunnen vaststellen bij herhaaldelijk snelladen. Op mijn reis in het VK waren er dagen dat ik 6 of 7 maal per dag naar een snellader ging. Het was nu geen tropische temperatuur, maar toch behoorlijk warm. Toch bleef de ZOE steeds aan dezelfde hoge snelheid laden. Ik heb verhalen gehoord over mensen die problemen ondervonden met de Kameleon lader die in de ZOE zit maar tot op heden heb ik daar nog geen last mee gehad.

Buitenkant en interieur

Toen ik de Renault ZOE voor het eerst zag, vond ik hem er meteen goed uitzien. En dat vind ik nog steeds, maar toch zijn er plaatsen waar ze het uiterlijk nog iets strakker hadden kunnen maken. De blauwe chroom en details in de lichten zijn leuk. Ik vind de plaatsing van de dagrijlichten ook geslaagd. Van Leaf eigenaars heb ik meermaals complimenten gekregen over hoe goed de ZOE er uit ziet.

Ik was wat verbaasd dat er geen optie was om mistlichten vooran toe te voegen aan de ZOE, maar dat is uiteraard geen groot gebrek.

Ik heb de 16” velgen die standaard op de Intense versie zitten. De 17” velgen zijn mooier, maar daarop kan je niet de zelfde efficiënte banden krijgen, en meer bereik is belangrijker dan mooiere velgen.

De Intense uitvoering heb ik vooral gekozen voor het donkere interieur. Als ik het donkere interieur op de Zen uitvoering kon krijgen, zou ik dat gedaan hebben. De speciale luchtfilter zou fijn geweest zijn omdat mijn vrouw allergieën heeft. Maar Renault laat je geen keuze van interieur. Deze zijn gelinkt aan de uitvoering.

Ondanks het donkere interieur heeft het dashboard toch een lichte kleur. Ik begrijp niet hoe Renault zo een fout kan maken. De lichte kleur zorgt voor een vervelende reflectie in de voorruit als er veel zonlicht is. Dit was zo makkelijk te voorkomen met een donker dashboard! Gelukkig is er een makkelijke oplossing voor dit probleem: een zonnebril dragen. Dan is de reflectie bijna niet merkbaar. Maar toch, dit is een zeer domme fout.

De afwerking van de zetels is aangenaam. In mijn vorige wagen had ik een groot probleem waarbij alle stof en kattenhaar aan de zetels bleef hangen maar in de ZOE lijkt het wel of de zetels zichzelf kuisen. De hoofdsteun is niet verstelbaar bij de voorzetels maar mij stoort dat niet.

Een klein minpuntje aan de zetels is dat ik persoonlijk liever iets meer ondersteuning van de onderrug had gehad maar ik vermoed dat de meesten hier geen probleem zullen zien.

Ik heb al gezien dat er mensen klagen over hoe plastic alles in het interieur wel is. Dat kan best zijn maar mij stoort het niet omdat ik dat zo gewoon ben en ik verwacht hier geen premium afwerking.

Het stuur is goed afgewerkt en het is echt fijn om vast te houden. De C2 had een nep lederen stuur dat niet zo zacht was en waarbij je bij warm weer wel eens zwetende handen kon krijgen. Ik weet niet of het stuur in de ZOE echt leder is maar ik heb tot nu toe nog geen zwetende handen gehad.

renault zoe leaf

Infotainment

De Renault ZOE heeft standaard een touchscreen voor controle van de navigatie, entertainment en de functies van de wagen. Het is een versie van de standaard Renault R-Link uitgebreid met functies specifiek voor elektrische auto’s zoals het laadschema of het voorverwarmen van de wagen. De R-Link staat erom bekend niet fantastisch te zijn. Het is wat traag en soms zijn functies moelijk te vinden. Het vervelendste probleem is dat de R-Link sommige instellingen soms gewoon vergeet. Of dat het systeem zomaar ineens herstart. Of zelfs twee maal meteen na elkaar. Er worden soms updates verricht van 3G, wat uiteraard goed is, maar je kan nergens terugvinden wat er bij de laatste update dan wel veranderd is. Je kan ook nergens versie informatie raadplegen, en als dat kan, is het verdomd goed weggestoken!

De navigatie komt van Tom Tom wat ik veel liever gebruik dan Garmin. Dat is dus positief, maar ook hier zijn er wat problemen. Zo kan je kiezen welke POIs er op de map aangegeven worden. Maar als je kiest om geen tankstations te zien – die heb je immers niet nodig in een ZOE – vergeet hij die instelling van zodra je de wagen start.

Een belangrijke functie van de GPS is de mogelijkheid om via een eco-route te rijden. Hij vraagt dit niet automatisch maar ik heb de GPS zo ingesteld dat hij het vraagt telkens ik een bestemming in geef. Meestal is de eco-route slechts enkele minuten trager maar kan wel een groot verschil maken voor het bereik. Ik heb een route van 50km enkel die ik regelmatig doe. Met de eco setting is dit uiteraard geen probleem heen en terug. Via de snelste weg wordt er echter een gigantische omweg via de snelweg genomen. 75km enkel. Met de hogere snelheid die daar nog bij komt, is een retour trip niet mogelijk zonder te herladen. En het scheelt maar enkele minuten reistijd.

De map en de apps kunnen worden geupdated maar je hebt daarvoor een SD kaart nodig (waarom geen USB stick?). Niet zomaar een SD kaart, maar die die in de wagen zit aangezien daar een speciale code op staat. Vervolgens moet je een speciaal programma op je PC installeren om de updates naar je SD kaart te downloaden. Als je al een SD kaart lezer in je PC hebt uiteraard. Maar zelfs dan loopt het soms nog mis. Ik heb slechts één maal geprobeerd een update te installeren maar halverwege tijdens de download liep er iets mis en ik kreeg een foutmelding. Geen informatieve melding, gewoon de melding dat er iets was misgelopen en dat ik de klantenservice moest contacteren. Geen informatie hoe ik hen moest contacteren. Na wat zoeken heb ik toch een telefoonnummer gevonden en gebeld. Ik moest naar de garage om het probleem te laten oplossen. Niet meteen de beste ervaring.

De Renault ZOE komt ook met een USB poort, geen CD speler. Voor mij is dat goed, ik heb noot veel CDs gekocht. Wanneer je een stick in de USB poort steekt, zal het systeem automatisch switchen en muziek van de stick beginnen spelen. Dat werkt zeer goed maar als je een specifiek nummer of album wil selecteren, moet je wel door best wat stappen om te vinden wat je wil.

Over het algemeen doet alles min of meer wat ik er van verwacht, al had alles wat beter uitgewerkt mogen worden en er zijn wel wat vervelende bugs.

Eco modus

De Renault ZOE heeft een knop om de Eco modus te activeren. In deze modus is de kracht van de motor beperkt tot ongeveer 40kW dus is de acceleratie wat trager. Ook de topsnelheid is beperkt tot ongeveer 95km/u en het vermogen van de airco is beperkt.

De 40kW limiet op de motor kan genegeerd worden door bij de gaspedaal helemaal door te duwen, voorbij de klik. Dan heb je meteen het volle vermogen ter beschikking. De limitaties op de airco kan je negeren door de airco handmatig in te stellen ipv op automatisch te laten staan.

De Eco modus maakt het makkelijker om energie te besparen, maar ik gebruik hem niet langer. De voornaamste reden hiervoor is de klik in het gaspedaal. Als je meer vermogen nodig hebt om bijvoorbeeld iemand te overhalen, heb je niet noodzakelijk het volle vermogen nodig. Maar in Eco modus is er niets tussen 40kW en vol vermogen. Dit wil dus ook zeggen dat als je na het overhalen de pedaal terug lost tot voorbij de klik, dat je mogelijks sneller zal vertragen dan je verwacht of wil. De voornaamste reden dat ik het niet meer gebruik is dat het helemaal geen energie bespaart, als je bewust rijdt. Als je op de zelfde manier met de auto om springt zonder Eco modus als met Eco modus – niet altijd plankgas optrekken dus – zal je exact even veel energie verbruiken. Maar op de momenten dat je dat extra vermogen nodig hebt, is het comfortabeler.

De N stand

Zoals de meeste automatische wagens, heeft de Renault ZOE een N (neutraal) stand. Technisch is dit misschien niet het zelfde als bij een wagen met verbrandingsmotor, maar het wil wel zeggen dat je effectief niets zal verbruiken als je in deze stand rijdt.

Om energie te besparen is het steeds efficiënter om te vertragen door uit te bollen dan om dat op regen te doen. Met regen zal je de gewenste snelheid sneller bereiken, maar je zal dus ook vlugger terug aan de gaspedaal moeten komen. Het verschil zal dan misschien wel klein zijn maar uitbollen is altijd de efficiëntste manier om te vertragen, dus doe ik dit vaak. Je zou er uiteraard voor kunnen kiezen om de pedaal zo te positioneren dat je exact 0 kW verbruikt maar om dat te doen moet je je verbruik dus in het oog houden tot je de juiste stand hebt gevonden. Ik vindt het makkelijker om simpelweg de versnellingspook een duwtje naar voor te geven. Schakelen tussen D en N kan overigens zonder het schakel knopje vooraan de pook in te drukken. Niet enkel maakt dit het schakelen makkelijk, het zorgt er ook voor dat je niet per vergissing in achteruit of park gaat staan.

Ik gebruik de N stand ook graag om de cruise control uit te schakelen. Als je dit met de O knop doet, zal de wagen meteen in regen modus gaan, tenzij je zelf wat gas bij geeft. Ik vind het aangenamer om simpelweg naar N te schakelen. En als me dat onvoldoende af remt, schakel ik gewoon terug.

Ik heb ook zeer snel de perfecte stand op het gaspedaal gevonden zodat je het niet kan voelen als je van N naar D schakelt.

Renault ZOE: conclusie

De Renault ZOE is niet perfect, maar ik kan zeer goed met de tekortkomingen leven en ik denk niet dat één van de andere modellen die ik overwoog me gelukkiger had gemaakt. De ZOE is leuk om mee te rijden en praktisch in gebruik.

Het bereik is wat ik ervan verwachtte en de lader werkt perfect en is zeer flexibel.

De wagen komt zonder kabel om aan een gewoon stopcontact te laden. Dat is wat vervelend, maar de kabel die dat mogelijk maakt is nu beschikbaar. Als je een ZOE hebt of er één plant te kopen, denk dan goed na voor je deze kabel koopt. Hij is niet goedkoop en je zal vermijden hem ooit te gebruiken al kan ik de kabel ten zeerste aanraden als je gaat kamperen. De meeste campings hebben 16a camper stekkers en daar kan je dus ’s nachts je ZOE aan opladen (mits je een adapter hebt).

Technisch is de Renault ZOE zeer vergelijkbaar met andere elektrische wagens zoals de Leaf of i3. Elk model heeft zijn voor- en nadelen maar ik denk dat de ZOE er helemaal niet slecht uit komt als hij met de concurrentie wordt vergeleken. Als op zoek bent naar een elektrische auto, neem dan de ZOE zeker in overweging, misschien is het wel de juiste keuze voor jou?

Je kan meer lezen over Surya’s trip met de ZOE van België naar Engeland op MyRenaultZoe.com