Alle waterstofauto’s die je nieuw kan kopen
Overzicht van alle waterstofauto’s die momenteel (2023) nieuw te bestellen en leverbaar zijn in Nederland.
Bekijk hier alle toekomstige waterstofauto’s
Foto | Auto | Prijs | [km] |
---|---|---|---|
![]() | Hyundai Nexo | 82.142€ | 665 |
![]() | Toyota Mirai | 65.995€ | 650 |
✪ Prijs: catalogusprijs inclusief BTW, in Nederland. Voor de prijzen in België kan je hier terecht.
✪ [KM]: de officiële actieradius, zoals opgegeven door de fabrikant.
Leuk en aardig en ik geloof meer in een auto die op waterstof rijdt dan een elektrisch exemplaar: het tanken van waterstof neemt immers minder tijd in beslag en qua actieradius is het ook wel te doen als je het vergelijkt met de huidige benzinemodellen. Maar dan moeten we wel VOLDOENDE waterstof tankstations hebben, niet dat je straks ergens in Zuid Frankrijk of Spanje gestrand bent omdat daar geen waterstof is te verkrijgen bv. Verder is het 100% schoon want je stoot immers alleen water uit. Ik snap niet waarom het zolang duurt. We hadden de elektrische auto allang voor kunnen zijn. En verder mogen de prijzen van de waterstofauto’s ook wel naar beneden. Dan ben ik bereid over te stappen, eerder waterstof dan elektrisch.
grappig ouwe. Zet hem op met je auto op water
Prijs is bij mij dus het grootste probleem. Ik zou gelijk overstappen als de Toyota €15000 goedkoper zou zijn
Schande dat waterstof ( en autogas) niet is ‘ausgenutzt’. Waterstof voor 50K met nette carrosserie en ik ben om!
Wanneer in Europa genoeg Waterstofstations zijn komen de auto’s daarna vanzelf mits ze betaalbaar worden is mijn geloof in Waterstof.
Waterstof is een pre!
Als de grondstof voor stroomopslag nu al op dreigt te raken, ga je je toch afvragen? HOE DAN?
Je vraagt je af waarom de auto fabrikanten zich niet concentreren op waterstof (hybride) auto’s?
Dat zou de ontwikkeling naar een volledig waterstof auto ten gunste komen.
De grondstof raakt toch een keer op!
Het kost al drie keer zoveel elektriciteit om waterstof te kunnen produceren. daarnaast moet het nog worden opgeslagen en weer getransporteerd worden naar pompstations en daar moet het weer opgeslagen worden. Dus dit wordt net zo duur als de huidige brandstof en misschien wel duurder. tevens heb je nog meer onderhoud aan de auto nodig vergeleken met een elektrische auto. De nieuwe accu’s worden ook steeds beter en milieu vriendelijker. Ik denk eerlijk gezegd dat het moeilijk word dat waterstof het gaat redden.
“grappig ouwe zet hem op met je waterauto”?? Ehm, slaat dat nog ergens op? Performance: de meeste nieuwe modellen trekken een gemiddelde porsche eruit. Actieradius: na twee uur rijksweg is een gemiddelde rijder toch aan een plaspauze toe, plus wat rust == scherper achter het stuur (in plaats van in één keer door naar spanje, levensgevaarlijk hoe goed je ook rijdt). Milieu: fijn dat we over 50 jaar ook nog adem kunnen halen en dat we niet elk jaar met giga bosbranden te maken hebben.
Waterstof is wellicht nu nog toekomstmuziek, wanneer er wat energiezuiniger omgezet kan worden en je bijvoorbeeld lokaal kan opwekken (door naast ieder zonnepaneelveld een waterstofgas centrale op kleine schaal te plaatsen) en we de oude aardgas leidingen kunnen gebruiken voor de aanvoer naar tankstations, kun je een heel eind komen. Totdat het zover is, is de aarde ons dankbaar wanneer we naar EV gaan.
Het is ooit gelukt om binnen 10 jaar met minimale kennis als uitgangspunt een mens op de maan te krijgen. Lijkt mij stug dat het niet zou lukken om een stukje infra aan te passen zodat we schoon kunnen rijden. Bedank de grote oliebedrijven maar dat het allemaal zo lang moet duren.
ik sta heel erg in dubio. ik moet over 3 jaar een andere auto hebben. Raar eigenlijk, ik moet helemaal niets natuurlijk. maar even los daarvan. Ik zou graag mobiel willen blijven na mijn pensionering. aanvankelijk wilde ik een electro auto maar zag op tegen het lande laden onderweg en de hoge tarieven van bijv. fastned. Toen kwam de eerste h2o van toyota en dacht dat dat ms de oplossing zou zijn. echter weer hoge aanschaf en aanvankelijk slechte beschikbaarheid op de te rijden routes alsmede geen trekkracht voor een caravan. De aanschaf is intussen extreem sterk gedaald voor de 1e toyota. maar blijft de trekkracht nog een dingetje. ik denk dat electroauto’s wel zullen bijdragen aan een stabieler stroomnet in de toekomst. De kosten zijn eigenlijk ondergeschikt en korte termijn visie als het over waterstof gaat. Mijnsimziens rijden we nu 100 jaar op olie en de milieu nevenkosten daarvoor zijn exorbitant aan het toenemen. De opmerking dat H2 onrendabel zou zijn is puur een korte termijn visie. Afijn ik heb nog 3 jaar……
De opmerking dat H2 FCEV onrendabel is, is gestoeld op fysische wetten.
Voor een waterstofauto moeten volgende processen gebeuren:
*Opwekking elektriciteit (+)
*Elektrolyse (elektriciteit omzetten in waterstof)
*Transport waterstof
*Opslag waterstof in tankstation
*Overpompen waterstof
*Opslag waterstof in auto
*In de auto terug omzetten van waterstof in elektriciteit
*Met die elektriciteit de kleine batterij in de wagen opladen (+)
*Elektriciteit drijft de wagen aan (+)
Ik heb voor de gemakkelijkheid een (+) gezet welke process er gelijk zijn bij een EV.
Laat nu net de processen zonder (+) de minst efficiente stappen zijn, waardoor het rendement van +-90% voor EVs naar 30% voor FCEVs (in het meest gunstige geval) zakt.
Dit rendement heeft rechtstreeks verband met de kost om het voortuig te ’tanken’. Dat zal altijd 3 keer duurder zijn voor waterstof. De enige manier waarop het rijden op waterstof dezelfde prijs gaat hebben dan EVs is wanneer elektriciteit gratis is (incl distributienettarieven en belastingen!), wat zou kunnen met grote overschotten, maar dan is rijden met een EV meteen ook gratis…
En er zullen dan ook meer energiecentrales (of decentrale installaties) nodig zijn om al die energie op te wekken. Voor EVs is dat beperkt.
Er zullen wel nichemarkten zijn voor waterstof, dus het is zeker waard om die techniek verder te verbeteren, maar voor ‘Hans Modaal’ zal de logische keuze een EV blijven/worden.
Ik geloof in waterstof. Geen vieze accu’s meer en je stoot alleen water uit. Maak hem betaalbaar en doe meteen mee.
We zagen het al met de EV’s. De auto’s in het begin waren abnormaal hoog, totdat Elon Musk kwam mt zijn Tesla.Al gauw ging de prijs van de EV naar beneden. Tesla pootte overal laadpalen en de vraag naar EV steeg navenant.Er kwamen meer EV’s en merken die EV produceren waardoor vraag en aanbod in balans komen.
Zo gaat het ook gebeuren met de CEV’s De laadpalen worden teveel, De distributie gaat omlaag. Nu al is het zoeken naar een “ëenzame” laadpaal, waardoor laden korter duurt moeilijker. Tijd dat Toyota en Hyunday HO tankstations door het hele land gaan bouwen. De vraag naar CEV’s zal dan vanzelf stijgen en daardoor de verkoop van hunC CEV’s ook
Ik verwacht dat waterstof de oplossing is voor de huidige gas en en elektra problematiek. In Leuven vinden al jaren interessante ontwikkelingen plaats met het winnen van waterstof uit zonne-energie en lucht (kuleuven.be/onderzoeksverhalen/2019/waterstofpaneel)
Nu is het tijdstip waarop we moeten inzetten op de mogelijkheden die er inmiddels zijn met waterstof. De gas prijzen rijzen de pan uit, het elektriciteitsnet kan op sommige plaatsen de toelevering van energie uit wind en zonnepanelen niet meer verwerken. Als iedereen elektrisch gaat rijden moeten er of kerncentrales gebouwd worden (geen voorstander) of er worden weer bruinkool centrales bijgebouwd om maar voldoende elektriciteit op te wekken. Mogelijk dat er nog meer elektriciteit opgewekt kan worden vanuit onze rivieren, maar alles zal een grote investering met zich meebrengen.
De logische stap is voor handen: waterstof
Een miljard laadpalen.. Dat is het plan van Timmermans.
Ik struikel hier in Amsterdam op straat al over de snoeren. En de stoepruimte wordt beperkt door de palen die er zijn geplaatst.
Die miljard palen zorgen ook voor meer dan een miljard grote accu’s waar veel (vervuilende ) grondstoffen voor nodig zijn.
Accu’s voor waterstof auto’s zijn veel kleiner, want de km die je rijdt komen ten slotte uit de waterstof en niet uit opgeslagen elektriciteit.
Waterstof kan op zee worden geproduceerd uit de overcapaciteit van zon en wind. Dan kan je daar natuurkundige wetten naastleggen en concluderen dat het rendement niet erg goed is. Maar de energie waarmee je het produceert, is ten slotte over, gratis en continue (zon of wind).
Er zijn ook al installaties bekend voor de consument thuis die je overcapaciteit zonne-energie omzetten in waterstof.
Gewoon in een gastank in je tuin of op je balkon..
Je kunt je voorstellen dat je in de zomer veel kan winnen en in de winter veel van je voorraad kan gebruiken.
Een ander voordeel van waterstof is dat er in de wereld al een infrastructuur is van wegen met tankstations. Als we die tankstations nu eenvoudig aanpassen naar het tanken met waterstof en voor ieder snelweg-tankstation een paar windmolens en zonnepanelen plaatsen dan heb je een prachtige kleine energiecentrale’s voor verkeer.
Ik rijd al jaren op lpg en weet dat het begin moeilijk is.
In de eerste jaren heb ik moeten zoeken naar lpg stations.
Nu vandaag de dag kan je overal in Europa lpg tanken.
Ik geloof in de toekomst van de waterstof auto. Puur om dat het uiteindelijk veel praktischer is dan rijden op alleen een accu.
De actieradius is en zal veel groter gaan worden dan die van elektrische auto’s
En in een waterstof auto zul je minder last hebben van de afname capaciteit van de accu. Want wat is jouw elektrisch auto nog waard na 10 jaar rijden? De accu bepaalt zo ongeveer de hele prijs van de auto. Ik wil graag pionieren in een waterstof auto, maar de auto’s zijn voor mij te duur.
Zorg dat we gaan rijden op waterstof en dat er aanbod is en dat het goedkoper wordt, dan kan ik ook meedoen.
Groene waterstof bestaat niet maar is een marketing verzinsel van shell en gas unie om een brandstofje te kunnen verkopen.teveel omzetting verliezen.Vergelijking , voor een bepaalde afstand heeft een auto op waterstof heeft drie windmolens nodig en een accu auto voor diezelfde afstand 1 windmolen, tel uit je winst voor de accu auto. Een huis verwarmen met waterstof kost zelfs 7x meer energie dan een huis verwarmen met een warmtepomp.Die waterstof economie wordt dus een zwaar gesubsidieerd goedje betaald door de belasting betaler. Gelukkig zijn een hoop merken gestopt met het energie vretende waterstofauto expirement.Er zijn geen voordelen en er zijn al accu,s waarmee je binnen 5 minuten kan 300 km kan tanken.
Binnenkort in Doetinchem het grootste tankstation op waterstof van Europa
Liefst. Zo snel mogelijk. Waterstof auto. Voor een betaalbare prijs ,de. Tankstations. Komen vanzelf wel.
Een van de nadelen van de huidige waterstofauto: het zijn hybrides omdat ironisch genoeg de aandrijving van de huidige waterstofauto’s een elektromotor is en niet een waterstofmotor. Je hebt dus wel degelijk een substantiële accu nodig. Dus als er toch al een elektromotor in moet en een grotere accu…..
Een accu van 600 kilo…dat heeft geen toekomst. Waterstof: 1KG voor 100km. Dus ga maar na, over een paar jaar is de bouw van een waterof auto (overigens ook electrisch!) vele malen goedkoper dan een accu auto. Ik gok dat nu 1/3 kostprijs in de accu zelf zit!
Minder gewicht, minder slijtage, lichter bouwen, betere wegligging en harder optrekken…
Dat waterstof meer energie kost is waar, maar binnenkort ook verleden tijd gezien de mega opschaling wereldwijd.
ik heb nu vandaag nog een EV voertuig. ik heb een openbare laadpaal in juli 2019 aangevraagd. ik woon aan de rand van antwerpen. we zijn ondertussen 9 februari 2022. niks nada laadpaal. letterlijk 3 km van huis is de dichtstbijzijnde 1 tje van 11kwh. 7.30 uur wachttijd eer ie wat geladen is .van 10 tot 80 procent. voor een start prijs van 0.85 euro en 0.64 euro per kwh. het merendeel van de tijd geeft de app weer dat er maar 3kwh door komt. net als de snel laders die amper 1 3e maar geven van wat ze werkelijk beloven.. wat het laatste record opleverde van 32 uur laden aan 1 en de zelfde lader in het antwerpse…. dan moet ik parkeergeld betalen per uur vanaf 1 uur laden . aan 1.50 per uur. dan de tramrit per enkele rit 3.50 euro. ik neem deze 3 keer per laadsessie ik heb vorige week mijn EV verkocht . zelfs de actieradius stelt me zwaar teleur. 285 km. heel soms zelfs 360 als ik in nederland overdag ook kom dit is te betreuren . in plaats van de beloofde 520 km op de snelweg. en in de winter.. pfff voor een 82 kwh batterij…..nu kan ik steevast sowieso welk weertype het ook is en hoe snel ik ook rij 550 km rijden met mijn waterstof auto.alles valt goedkoper uit. de batterij aankoop is maar 1:6e prijs van mijn huidig EV voertuig. procent goedkoper ervan. mijn reikwijdte verkleint nooit met de jaren. door de batterij. de banden zijn ook nog eens 75 procent goedkoper dan van een ev. de verzekering scheelt me 800 euro per jaar goedkoper dan mijn huidig ev.ondanks de hoge aanschafpijs van de waterstofwagen.de prijs momenteel in antwerpen staat op 14.20 per kg. heeel wat goedkoper en vooral GEEN laadstress stress stress stress meer.voor mij persoonlijk heeft waterstof meer voordelen dan nadelen. dat EV avontuur. ben er volledig klaar mee. na 7 maanden een VW ID 4 te hebben gehad. ik heb voor de spiksplinternieuwe waterstofwagen 25.000 euro korting gekregen. ja ja je leest dit zeer goed. mijn besluit om met verlies ( maar 6000 euro) te verkopen was direct als sneuw in de zon weggesmolten.
Alleen een batterij om te starten ( giftig voor het milieu) , waterstof motor met directe aandrijving ( minder energieverlies) , sportieve carrosserie , 15.000 euro max. dan stap ik gelijk over.
Nieuwe autos zijn gewoon te duur. ELECTROAUTOS DIE STROOM MOETEN LADEN GEBRUIKEN ELECTRICITEIT DIE VAN FOSSIELEN BRANDSTOFFEN WORDEN GEWONNEN (60% – 100% KOMT ER OP AAN IN WELK LAND JIJ ZIT(ze maken ons wat wijs…). PRODUCTIE VAN BATTERIJEN EN ONTZORGING ZIJN ABSOLUT GIFTIG VOOR HET MILLIEU.DUS NOOOIT EEN ELEKTRISCHE AUITO VOOR MIJ. Elektrische autos zijn gewoon niets waard.
VISIELOZE OVERHEID…..
Schandalig dat we een overheid hebben die het overal mee eens is maar ondertussen passief toekijkt.
Ooit was Nederland een wat men zo mooi noemde innovatief land.
Tsja ondernemers zullen en moeten het zelf maar uitzoeken. Op het moment dat er uiteindelijk successen worden behaald zijn de betreffende ministers uiteraard en vanzelfsprekend aanwezig. Om openingen te verrichten en een woordje voor de tv camera’s te doen.Kan stemmers opleveren. Lang verhaal kort, ‘waterstof auto’s zou verplicht moeten worden gesteld. Gaan we ook geen ruzie krijgen bij elektrische laadpalen. Wie eerst en ik sta te wachten tot dat er iemand zo vriendelijk wil zijn zijn auto te verplaatsen. Daarnaast wanneer komt de eerste die zijn nek breekt door kabels op de grond? Helaas is het vrijwel altijd weer de lobby die het wint. (Lobby’s potentiële werkgevers).. KORTOM auto’s op waterstof H2ToGo
Hoezo kost het veel om waterstof te maken? Dit kan globaal met zon en windenergie! Kan niet wachten op een betaalbare waterstof auto, geen idioot hoog gewicht meeleuren aan accu’s waarvan de productie en het delven van de benodigde gronstoffen al een enorme schade hebben aangericht voordat ze uberhaubt in gebruik worden genomen, schaarste probleem grondstoffen en restafval accu… waterstof is de enige oplossing!
WATERSTOF heeft nog een voordeeltje. Zwaardere wagens, vrachtwagens, bouwmachines, landbouwvoertuigen, campers, deze kunnen nooit electrisch, noch op benzine rijden. Hier zal diesel altijd blijven mits er een andere brandstof komt die vergelijkbare kracht levert. Waterstof dus.
Ook valt mij op dat veel mensen een auto kopen, afgestemd op lange ritten naar Spanje. 95% of meer van de kilometers wordt gereden tussen woon en werk,familie, vrienden of winkel.
Dus, zou ik adviseren, koop een voordelige en zuinige auto voor die 95% en kies een andere manier om met vakantie te gaan…..
Natuurlijk is waterstof de toekomst maar er is teveel
In de electriche auto gelnvesteerd zodiac ze de
Investering van van dat er uit hebben kopen ze
Massaal met waterstof.
In mijn geval zijn 95% van de km naar vrienden en familie, maar die wonen vaak 100km of meer weg. Het is me opgevallen dat er daar ook nooit laadpalen op wandelafstand staan, dus ik zou altijd moeten thuis laden. Dat betekent dus minstens 200km per laadbeurt ook in de winter. En dan mogen we geen detour doen.
Waterstof voor mobiliteit is één ding, maar we moeten dringend nadenken hoe we ons huizen gaan verwarmen, in het bijzonder als ze te oud of te onpraktisch zijn om goed te isoleren met het oogpunt op een warmtepomp. Waterstof (bijmenging) of synthetisch gas kan ook daar een belangrijke rol spelen.
Ik vind het belachelijk dat we dan waterstofgas moeten tanken bij een pompstation. Er zijn genoeg mogelijkheden de auto zelf dat waterstofgas te laten maken. Het enige dat je dan tankt is gewoon water en daar verdienen ze natuurlijk niet genoeg aan.
Als je een hekel hebt aan iemand die van waterstof auto,s houdt ,geef hem of haar een waterstofauto kado met de verplichting hem te onderhouden en van brandstof te voorzien.met een minium van 200000 km.en vergeet dan vooral te zeggen dat de brandstofcel met zeldzame dure metalen ook nog een aantal keren vervangen moet worden om dat aantal kilometers te halen. En het aantal extra periodieke keuringen op leidingen en tanks afgezien van de gewone apk keuring.Ze kosten haast niks tweedehands vanwege die brandstofcel. hahaha