Waterstofauto’s

waterstofauto tanken

Overzicht van alle waterstofauto’s die in 2021 te koop zijn in Nederland. Voor waterstofauto’s die in de toekomst op de markt komen kan je hier terecht.

FotoAutoPrijs[km]
Hyundai Nexo82.142€665
Toyota Mirai65.995€650

✪ Prijs: catalogusprijs inclusief BTW, in Nederland. Voor de prijzen in België kan je hier terecht.
✪ [KM]: de officiële actieradius, zoals opgegeven door de fabrikant.

14 reacties

  1. S. Martinez
    S. Martinez / 3-11-2021 / ·

    Leuk en aardig en ik geloof meer in een auto die op waterstof rijdt dan een elektrisch exemplaar: het tanken van waterstof neemt immers minder tijd in beslag en qua actieradius is het ook wel te doen als je het vergelijkt met de huidige benzinemodellen. Maar dan moeten we wel VOLDOENDE waterstof tankstations hebben, niet dat je straks ergens in Zuid Frankrijk of Spanje gestrand bent omdat daar geen waterstof is te verkrijgen bv. Verder is het 100% schoon want je stoot immers alleen water uit. Ik snap niet waarom het zolang duurt. We hadden de elektrische auto allang voor kunnen zijn. En verder mogen de prijzen van de waterstofauto’s ook wel naar beneden. Dan ben ik bereid over te stappen, eerder waterstof dan elektrisch.

  2. Jeet
    Jeet / 3-17-2021 / ·

    grappig ouwe. Zet hem op met je auto op water

  3. Albert
    Albert / 4-20-2021 / ·

    Prijs is bij mij dus het grootste probleem. Ik zou gelijk overstappen als de Toyota €15000 goedkoper zou zijn

  4. Martin
    Martin / 5-7-2021 / ·

    Schande dat waterstof ( en autogas) niet is ‘ausgenutzt’. Waterstof voor 50K met nette carrosserie en ik ben om!

  5. Leonard M. Hercules
    Leonard M. Hercules / 5-9-2021 / ·

    Wanneer in Europa genoeg Waterstofstations zijn komen de auto’s daarna vanzelf mits ze betaalbaar worden is mijn geloof in Waterstof.

  6. Kees
    Kees / 5-12-2021 / ·

    Waterstof is een pre!
    Als de grondstof voor stroomopslag nu al op dreigt te raken, ga je je toch afvragen? HOE DAN?
    Je vraagt je af waarom de auto fabrikanten zich niet concentreren op waterstof (hybride) auto’s?
    Dat zou de ontwikkeling naar een volledig waterstof auto ten gunste komen.
    De grondstof raakt toch een keer op!

  7. Danny Rijkens
    Danny Rijkens / 7-20-2021 / ·

    Het kost al drie keer zoveel elektriciteit om waterstof te kunnen produceren. daarnaast moet het nog worden opgeslagen en weer getransporteerd worden naar pompstations en daar moet het weer opgeslagen worden. Dus dit wordt net zo duur als de huidige brandstof en misschien wel duurder. tevens heb je nog meer onderhoud aan de auto nodig vergeleken met een elektrische auto. De nieuwe accu’s worden ook steeds beter en milieu vriendelijker. Ik denk eerlijk gezegd dat het moeilijk word dat waterstof het gaat redden.

  8. Baasje
    Baasje / 8-8-2021 / ·

    “grappig ouwe zet hem op met je waterauto”?? Ehm, slaat dat nog ergens op? Performance: de meeste nieuwe modellen trekken een gemiddelde porsche eruit. Actieradius: na twee uur rijksweg is een gemiddelde rijder toch aan een plaspauze toe, plus wat rust == scherper achter het stuur (in plaats van in één keer door naar spanje, levensgevaarlijk hoe goed je ook rijdt). Milieu: fijn dat we over 50 jaar ook nog adem kunnen halen en dat we niet elk jaar met giga bosbranden te maken hebben.

    Waterstof is wellicht nu nog toekomstmuziek, wanneer er wat energiezuiniger omgezet kan worden en je bijvoorbeeld lokaal kan opwekken (door naast ieder zonnepaneelveld een waterstofgas centrale op kleine schaal te plaatsen) en we de oude aardgas leidingen kunnen gebruiken voor de aanvoer naar tankstations, kun je een heel eind komen. Totdat het zover is, is de aarde ons dankbaar wanneer we naar EV gaan.

    Het is ooit gelukt om binnen 10 jaar met minimale kennis als uitgangspunt een mens op de maan te krijgen. Lijkt mij stug dat het niet zou lukken om een stukje infra aan te passen zodat we schoon kunnen rijden. Bedank de grote oliebedrijven maar dat het allemaal zo lang moet duren.

  9. hans
    hans / 8-10-2021 / ·

    ik sta heel erg in dubio. ik moet over 3 jaar een andere auto hebben. Raar eigenlijk, ik moet helemaal niets natuurlijk. maar even los daarvan. Ik zou graag mobiel willen blijven na mijn pensionering. aanvankelijk wilde ik een electro auto maar zag op tegen het lande laden onderweg en de hoge tarieven van bijv. fastned. Toen kwam de eerste h2o van toyota en dacht dat dat ms de oplossing zou zijn. echter weer hoge aanschaf en aanvankelijk slechte beschikbaarheid op de te rijden routes alsmede geen trekkracht voor een caravan. De aanschaf is intussen extreem sterk gedaald voor de 1e toyota. maar blijft de trekkracht nog een dingetje. ik denk dat electroauto’s wel zullen bijdragen aan een stabieler stroomnet in de toekomst. De kosten zijn eigenlijk ondergeschikt en korte termijn visie als het over waterstof gaat. Mijnsimziens rijden we nu 100 jaar op olie en de milieu nevenkosten daarvoor zijn exorbitant aan het toenemen. De opmerking dat H2 onrendabel zou zijn is puur een korte termijn visie. Afijn ik heb nog 3 jaar……

  10. Kevin
    Kevin / 8-31-2021 / ·

    De opmerking dat H2 FCEV onrendabel is, is gestoeld op fysische wetten.

    Voor een waterstofauto moeten volgende processen gebeuren:

    *Opwekking elektriciteit (+)
    *Elektrolyse (elektriciteit omzetten in waterstof)
    *Transport waterstof
    *Opslag waterstof in tankstation
    *Overpompen waterstof
    *Opslag waterstof in auto
    *In de auto terug omzetten van waterstof in elektriciteit
    *Met die elektriciteit de kleine batterij in de wagen opladen (+)
    *Elektriciteit drijft de wagen aan (+)

    Ik heb voor de gemakkelijkheid een (+) gezet welke process er gelijk zijn bij een EV.
    Laat nu net de processen zonder (+) de minst efficiente stappen zijn, waardoor het rendement van +-90% voor EVs naar 30% voor FCEVs (in het meest gunstige geval) zakt.
    Dit rendement heeft rechtstreeks verband met de kost om het voortuig te ‘tanken’. Dat zal altijd 3 keer duurder zijn voor waterstof. De enige manier waarop het rijden op waterstof dezelfde prijs gaat hebben dan EVs is wanneer elektriciteit gratis is (incl distributienettarieven en belastingen!), wat zou kunnen met grote overschotten, maar dan is rijden met een EV meteen ook gratis…

    En er zullen dan ook meer energiecentrales (of decentrale installaties) nodig zijn om al die energie op te wekken. Voor EVs is dat beperkt.

    Er zullen wel nichemarkten zijn voor waterstof, dus het is zeker waard om die techniek verder te verbeteren, maar voor ‘Hans Modaal’ zal de logische keuze een EV blijven/worden.

  11. Luciënne Ooijman
    Luciënne Ooijman / 9-22-2021 / ·

    Ik geloof in waterstof. Geen vieze accu’s meer en je stoot alleen water uit. Maak hem betaalbaar en doe meteen mee.

  12. Roy Snabilié
    Roy Snabilié / 10-4-2021 / ·

    We zagen het al met de EV’s. De auto’s in het begin waren abnormaal hoog, totdat Elon Musk kwam mt zijn Tesla.Al gauw ging de prijs van de EV naar beneden. Tesla pootte overal laadpalen en de vraag naar EV steeg navenant.Er kwamen meer EV’s en merken die EV produceren waardoor vraag en aanbod in balans komen.
    Zo gaat het ook gebeuren met de CEV’s De laadpalen worden teveel, De distributie gaat omlaag. Nu al is het zoeken naar een “ëenzame” laadpaal, waardoor laden korter duurt moeilijker. Tijd dat Toyota en Hyunday HO tankstations door het hele land gaan bouwen. De vraag naar CEV’s zal dan vanzelf stijgen en daardoor de verkoop van hunC CEV’s ook

  13. Chris Zaal
    Chris Zaal / 10-14-2021 / ·

    Ik verwacht dat waterstof de oplossing is voor de huidige gas en en elektra problematiek. In Leuven vinden al jaren interessante ontwikkelingen plaats met het winnen van waterstof uit zonne-energie en lucht (kuleuven.be/onderzoeksverhalen/2019/waterstofpaneel)
    Nu is het tijdstip waarop we moeten inzetten op de mogelijkheden die er inmiddels zijn met waterstof. De gas prijzen rijzen de pan uit, het elektriciteitsnet kan op sommige plaatsen de toelevering van energie uit wind en zonnepanelen niet meer verwerken. Als iedereen elektrisch gaat rijden moeten er of kerncentrales gebouwd worden (geen voorstander) of er worden weer bruinkool centrales bijgebouwd om maar voldoende elektriciteit op te wekken. Mogelijk dat er nog meer elektriciteit opgewekt kan worden vanuit onze rivieren, maar alles zal een grote investering met zich meebrengen.
    De logische stap is voor handen: waterstof

  14. ron
    ron / 10-21-2021 / ·

    Een miljard laadpalen.. Dat is het plan van Timmermans.
    Ik struikel hier in Amsterdam op straat al over de snoeren. En de stoepruimte wordt beperkt door de palen die er zijn geplaatst.
    Die miljard palen zorgen ook voor meer dan een miljard grote accu’s waar veel (vervuilende ) grondstoffen voor nodig zijn.
    Accu’s voor waterstof auto’s zijn veel kleiner, want de km die je rijdt komen ten slotte uit de waterstof en niet uit opgeslagen elektriciteit.
    Waterstof kan op zee worden geproduceerd uit de overcapaciteit van zon en wind. Dan kan je daar natuurkundige wetten naastleggen en concluderen dat het rendement niet erg goed is. Maar de energie waarmee je het produceert, is ten slotte over, gratis en continue (zon of wind).
    Er zijn ook al installaties bekend voor de consument thuis die je overcapaciteit zonne-energie omzetten in waterstof.
    Gewoon in een gastank in je tuin of op je balkon..
    Je kunt je voorstellen dat je in de zomer veel kan winnen en in de winter veel van je voorraad kan gebruiken.
    Een ander voordeel van waterstof is dat er in de wereld al een infrastructuur is van wegen met tankstations. Als we die tankstations nu eenvoudig aanpassen naar het tanken met waterstof en voor ieder snelweg-tankstation een paar windmolens en zonnepanelen plaatsen dan heb je een prachtige kleine energiecentrale’s voor verkeer.
    Ik rijd al jaren op lpg en weet dat het begin moeilijk is.
    In de eerste jaren heb ik moeten zoeken naar lpg stations.
    Nu vandaag de dag kan je overal in Europa lpg tanken.
    Ik geloof in de toekomst van de waterstof auto. Puur om dat het uiteindelijk veel praktischer is dan rijden op alleen een accu.
    De actieradius is en zal veel groter gaan worden dan die van elektrische auto’s
    En in een waterstof auto zul je minder last hebben van de afname capaciteit van de accu. Want wat is jouw elektrisch auto nog waard na 10 jaar rijden? De accu bepaalt zo ongeveer de hele prijs van de auto. Ik wil graag pionieren in een waterstof auto, maar de auto’s zijn voor mij te duur.
    Zorg dat we gaan rijden op waterstof en dat er aanbod is en dat het goedkoper wordt, dan kan ik ook meedoen.

Laat een reactie achter